Persdag Comité Champagne 2019 – Verkoopcijfers 2018

Deel 1: Kerncijfers, verkoop 2018 en oogst 2019

7 oktober 2019 – Amsterdam

Grégoire van den Ostende – Directeur Bureau du Champagne BeNeLux (m)
Thibault le Malloux – Hoofd Communicatie Comité Champagne (r)
Pierre Naviaux – Projectmanager Milieu Comité Champagne (l)

Intro

Op een mooie najaarsdag verzorgde Comité Champagne haar jaarlijkse persdag waarbij het gezelschap werd bijgepraat over de huidige cijfers en ontwikkelingen. Waarbij er deze keer speciale aandacht was voor de duurzaamheid van champagne gepresenteerd door Pierre Naviaux, Chef de Project Environnement (Projectmanager Milieu).

In dit artikel aandacht voor de kern- en verkoopcijfers gevolgd door informatie over de oogst in 2019.

Kerncijfers

Voor een beeld van de omvang en invloed van champagne hier een aantal cijfers over 2019;

  • wijnregio Champagne vertegenwoordigt 0,4% van alle wijngaarden wereldwijd en 4% van alle Franse wijngaarden   
  • dit levert 30.000 banen op, waarvan er 15.000 mensen in dienst zijn en nog eens 120.000 seizoenarbeiders tijdens de oogst
  • champagne wordt naar meer dan 190 landen geëxporteerd
  • champagne is goed voor 10% in volume en 36% in waarde van de wereldconsumptie van mousserende wijn
  • er zijn 16.000 champagne boeren en 340 champagnehuizen
  • de regio betreft 33.843 hectare, onderverdeeld in de departementen;
    1)22.467 in de Marne (Reims/Epernay/Chalons-en-Champagne/Vitry-le-Francois-Sézanne),
    2)8.018 in de Aube (regio Troyes/Bar-sur-Seine/Bar-sur-Aube) en Haute Marne (Saint-Dizier/Chaumont),
    3)3.358 in L’Aisne (Chateau-Thierry/Soissons) en La Seine et Marne
  • jaarlijkse oogst in flessen was 362.000.000 met een rendement van 12.361 kg/hectare
  • aandeel druivenrassen is 38% Pinot Noir, 31% Chardonnay, 31% Meunier
  • omzet was €4,9 miljard
  • voorraad champagne was op 31 juli 2018, 1392 miljoen flessen.

Klimaat en oogstjaar 2019

Het is helder dat het klimaat ook in de Champagne aan het veranderen is. Een aantal feiten hierover.  De gemiddelde temperatuur is in 30 jaar met 1,1°C gestegen. Deze klimaatwijziging is op dit moment gunstig voor de ontwikkeling van de druiven en daarmee de kwaliteit. Gezegd wordt dat het tot 2°C nog gunstig is, daarna niet meer. 

In het oogstjaar 2019 waren er een aantal vorstperiodes in de lente, waardoor een deel van de knoppen verloren is gegaan. Echter door de hittegolven in juni en juli, is 10% van de potentiele oogst verbrand. Dat ziet eruit als verschroeiing. Zo is er dit jaar zelfs een absoluut temperatuurrecord met 42,9°C gemeten op 25 juli. Ongekend!

In augustus en september was het warm en zonnig en naarmate de oogst dichterbij kwam wel met koele nachten. Deze combinatie heeft de wijngaarden uitzonderlijke rijpingsomstandigheden gegeven. Het evenwicht tussen zuurtegraad en suikergehalte van de most (ongegist druivensap) evenals de aromatische concentratie, voorspelt het allerbeste voor deze toekomstige cuvées.

In de Champagne wordt er gewerkt met een regionaal meetsysteem. Het is een netwerk van stations voor het opvolgen van de rijping (réseau matu). Hierdoor zijn wijnboeren in staat hun planning voor de oogst zeer nauwkeurig te maken en hierdoor uitsluitend druiven met een optimale rijping te plukken.

De oogst is in 2019 gestart op 2 september, de officiële startdata waren tussen 2 en 16 september. De meeste wijnboeren waren op 9 september volop aan het oogsten.

Met een gemiddeld rendement van meer dan 10.000 kg/ha, een volume dat vrijwel aansluit bij het ‘noodzakelijke’ economische rendement om aan de vraag van de markt te beantwoorden. De door het Comité Champagne officieel vastgestelde maximale opbrengst per hectare was in 2019 10.200 kg/ha (5,5% lager dan vorig jaar met 10.800 kg/ha).

Verkoop in 2018

In 2018 zijn er 301.875.163 flessen champagne verkocht. Het grootste deel 73%, 219.342.190 flessen kwam van de grote champagnehuizen. De overige 27%, 52.532.973 kwam van de kleinere champagneproducenten én coöperaties.

En wat vooral opvallend is dat in 2018 voor het eerst de verkoop in Frankrijk minder is dan buiten Frankrijk, respectievelijk 49% versus 51%. Hoewel een klein verschil, tóch een belangrijke kentering. De verdeling is als volgt;

in Frankrijk

  • 57% (83.950.353 flessen) van champagnehuizen
  • 43% (63.090.551 flessen) van champagneproducten en coöperaties

buiten Frankrijk

  • 87% (135.391.837 flessen) van champagnehuizen
  • 13% (19.442.422 flessen) van champagneproducten en coöperaties.

Opvallend is dat in de Fransen zelf ook veel afnemen van de producenten en coöperaties. Dat zien we in praktijk ook dat bijvoorbeeld de Parijzenaren met enige regelmaat de eigen voorraad aanvullen van hun geliefde champagne van een bepaalde producent. Het is immers maar op een uur rijden. Er zijn dan ook veel producenten die met name afhankelijk zijn van deze verkoop. Echter door de crises en inzichten van de opvolgende generatie is wel duidelijk dat er ook meer moet worden gedaan aan export. En daar zijn ze zeker volop mee aan de slag.

Traditiegetrouw zijn het vooral de champagnehuizen die veel exporteren zoals hier ook uit de cijfers blijkt. Overigens verkopen ze uiteraard ook in Frankrijk behoorlijke aantallen.

Waarde versus volume

De wereldwijde omzet van champagne bereikte in 2018 een nieuw record met nagenoeg €4,9 miljard, een groei van 0,3% ten opzichte van 2017.

De volumes daalden licht met -1,8% of 301,9 miljoen flessen.

Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, die 60% van alle champagne verkoop vertegenwoordigen, verklaren hoofdzakelijk deze lichte daling. De volumes gingen met 4% achteruit, hun omzet hield echter beter stand -2% dankzij een opwaardering van de variatie aan verkochte champagnes.

Globaal gesproken is de export gestegen met +0,6% in volume en +1,8% in waarde.

De vraag naar champagne is vooral buiten de Europese Unie zeer dynamisch, onder andere op verre markten zoals;

  • Verenigde Staten: 23,7 miljoen flessen, +2,7%
  • Japan: 13,6 miljoen flessen, +5,5%
  • Aziatische landen: China, Hong Kong, Taiwan 4,7 miljoen flessen, +9,1%.

Na een heel sterke evolutie over de afgelopen tien jaren van +134%, kent Australië een lichte daling van 8,4 miljoen flessen, -1,8%, die te wijten is aan een minder gunstige wisselkoers.

Andere landen bevestigen hun potentieel zoals;

  • Canada: 2,3 miljoen flessen, +4,8%
  • Mexico: 1,7 miljoen flessen +4,3%
  • Zuid-Afrika, dat voor het eerst het miljoen flessen overschrijdt met een opmerkelijke groei met 38,4%.

De cijfers van 2018 bevestigen de opwaarderingsstrategie van champagne (vooral aangestuurd door Comité Champagne), die berust op een continu streven naar kwalitatieve uitmuntendheid en veeleisende betrokkenheid inzake milieu-aangelegenheden.

Nederlandse cijfers

Voor ons is vooral interessant hoe we het hier in Nederland doen. En wat de cijfers ons zeggen. En wat blijkt?

  • Nederlandse markt blijft voor derde jaar op rij zowel in volume +6,2%, als in waarde +11,6% fors groeien!
  • er werden 2.695.053 flessen naar Nederland verzonden met een omzet van €49.259.989
  • Nederland staat hiermee wereldwijd op de 11de plaats met officieel geïmporteerde flessen als importeur (dit is exclusief de rechtstreekse aankoop van Nederlanders)
  • totaal aan Nederlandse importeurs is 315

Verdeling van de type cuvées, is als volgt;

  • Brut: 85,1%
  • Demi-Sec: 6%
  • Rosé: 5,7%
  • Millésimes: 2,8 %
  • Cuvées Spéciales: 1,7%
  • Sec en Demi-sec dalen (geen precieze cijfers)
  • Brut Nature en Extra-Brut stijgen (geen precieze cijfers bekend)

Het totaal van deze percentages in verdeling van type cuvées is meer dan 100% omdat een champagne onder meer categorieën kan vallen. Het is in ieder geval duidelijk dat we van diversiteit houden. Maar nog belangrijker we zijn champagne óók in 2018 weer meer gaan waarderen en ontdekken als je kijkt naar de import. Alhoewel wij toch graag zien dat we in de top 10 belanden!

Hinke de Jong

———