Eeuwenoude marketing in de Champagne

In de champagne weten ze al eeuwen wat goede marketing is! Het goede leven werd gesymboliseerd met prachtige affiches.

Het goede leven tijdens de Industriele Revolutie

Champagne kent een lange geschiedenis van fantastische marketing. Tijdens de Industriële Revolutie rond 1800 symboliseerde de bruiswijn het ‘goede leven’ waar een ieder naar kon streven. Eenmaal halverwege de 19e eeuw behoorde je niet tot de bourgeoisie als je geen champagne dronk. En tegen het eind van deze eeuw stond champagne gelijk aan klasse en status.

Hoogtij in La Belle Epoque

La Belle Époque was inmiddels aangebroken in Frankrijk aan het einde van de 19e eeuw. Volgens velen ingeluid door de Wereldtentoonstelling van 1889 in Parijs. Deze ‘mooie’ periode werd gekenmerkt door een kapitalistische levenswijze, toename van handel, toerisme en verkeer in heel Europa, technologische innovaties en grote ontwikkelingen in de kunsten.

Dit uitte zich in monumentale bouwwerken, zoals de Eiffeltoren en Sacre Coeur in Parijs, die de steden verrijkten en nieuwe stromen toeristen trokken. Ook zorgden de moderne ontwikkelingen voor een afkeer tegen de oude romantische kunststijlen. Dit leidde tot een nieuwe en enorm populaire kunststroming, het impressionisme, waarbij kunstenaars als Monet en Renoir thema’s uit het moderne, individuele leven grepen. Ook de sierlijke jugendstil-stijl Art Nouveau vierde zijn hoogtepunt, met terugkerende elementen in architectuur, kunstvoorwerpen, meubels en reclame. Parijs werd het artistieke middelpunt van de wereld.

Actieve marketing van Champagne

De champagneproducenten zagen ook hun kans om het heft in eigen hand te nemen en de goede naam van hun product te exploiteren. Een breed scala aan kunstenaars werd ingehuurd om reclamemateriaal te vervaardigen. Dit leidde tot de meest betoverende affiches die het aanzien van zowel de kunstenaar als de champagneproducent enorm verhoogde. De champagne vierde hoogtij en werd rijkelijk geschonken. Dat hield abrupt op toen de schrikwekkende 1e wereldoorlog begon. Maar nog altijd zijn de kunstwerken wereldwijd heel herkenbaar.

Pierre Bonnet, France-Champagne, 1889–1891

Walter Crane, Champagne Hau & Co. Reims, 1894

Alphonse Mucha, Moët & Chandon White Star, 1899

Alphonse Mucha, Heidsieck & Co., 1901